اردوان مجيدى، محسن صديقي مشكناني – كنفرانس فنآورى آموزشى – دانشگاه علامه طباطبايى 1377
چکیده:
تكنولوژی آموزشی اگر به شكل صحيح و مناسب و همگام با روشهای كارا و هدفمند در آموزش مورد استفاده قرار گيرد، كيفيت وكميت آموزش را به نحو چشمگير ارتقاء میبخشد. يكي از مهمترين جنبههای تكنولوژی آموزشی، استفاده از كامپيوتر به عنوان يك ابزار كمك آموزشی است. با توجه به رشد توانایی های سيستمهای كامپيوتری و استقبال عمومی از كامپيوتر در ايران در سالهای اخير، امكان استفاده از اين ابزار در امر آموزش فراهم آمده و يكی از مهمترين جنبههای مطرح در علوم كامپيوتر، آموزش به كمك كامپيوتر است. بخصوص با توجه به شرايط كشور ايران، از جمله ناهمگونی توزيع جمعيت و امكانات آموزشی، استفاده از اين تكنولوژی مفيد به نظر میرسد.
در اين مقاله پس از مقدمهای بر اهميت آموزش به كمك كامپيوتر و تفكيك جنبههای آموزش به كمك كامپيوتر و آموزش مبتنی بر كامپيوتر، با بررسی ابعاد و توانائیهای آموزش به كمك كامپيوتر و ملزومات اين سيستمها، زمينههای استفاده از سيستمهای آموزش به كمك كامپيوتر در ايران مطرح و پس از آن نكات اجرائی و مشكلات خط مشیها در بكارگيری اين تكنولوژی در شرايط كشور بيان میشود.