سازمان پژوهش و برنامهريزى آموزش وزارت آموزش ايران
شكل گيري يك پارادايم جديد در نظام و جامعه مبتني بر فن آوري اطلاعات:
تحولي كه به تدريج در حال شكلگيري در نظام آموزشي است، بسيار عميقتر از آن است كه تصور ميشود. در درون و بيرون نظام آموزشي كهنه امروزي، واكنشهاي زنجيرهاي پراكندهاي در حال شكلگيري است. با به هم پيوستن اين واكنشها، بنيادهاي نظام آموزشي جديدي بنا خواهد شد كه با تحولات سريع و عميق محيط سازگاري بسيار زيادتري خواهد داشت.
نظام آينده نه تنها از ابعاد شكلي و ابزاري متفاوت بوده، بلكه اين تفاوت ماهوي خواهد بود. نظام برتر آينده تنها به استفاده از سيستمهاي رايانهاي توسط فراگيران و كلاسهاي مجازي و نظاير آن محدود نميشود. بلكه مفاهيمي چون فراگير، مدرك تحصيلي، آموزش، كار، كلاس، تحصيل و نظاير آن، نسبت به معناي امروزي آنها دچار تحول خواهند شد.
در اين سخنراني سعي ميكنيم با نشان دادن برخي از ابعاد تحول و بحران ناشي از آن، با ترسيمي از خصوصيات آينده و تبيين چكيده محورهاي اساسي معماري نظام دوران آينده، اشاره اي به خصوصيات مهم نظام آينده آموزش داشته و چگونگي شكل گيري آن را مورد بررسي مختصر قرار دهيم.