تحقیر برای تربیت! خوشحالی از شکست دیگران برای موفقیت!


🔸در فضای هنجاری مدرسه و خانواده‌ها، نمره یا امتیاز پائین نوعی تحقیر برای کودک محسوب می‌شود. همچنین نمره یا امتیاز بالا نیز به نحوی تقدیر از او است.

🔸پس بازخورد ارزیابی به صورت امتیاز و نمره، برای تحقیر و تقدیر انجام می‌شود؛ و تحقیر و تقدیر نیز ابزارهائی برای تنبیه و تشویقند.

⚫️ اما پیامی که این رتبه بندی به ما می‌دهد چیست؟

🔸از موفقیت دیگران ناراحت باش، و از شکست آنها خوشحال شو! اینکه چقدر رشد کرده ای و چه توانمندی‌ای داری اهمیت ندارد؛ این اهمیت دارد که چقدر توانسته ای دیگران را کنار بزنی و خودت در جایگاه برتر قرار بگیری.

🔸اتفاقی که اینجا می‌افتد این است که انگیزه شاگردان برای یادگیری، از موضوع مورد یادگیری و کاربردهای آن، و نیز لذت بردن از خود یادگیری، به واسط و حاشیه ای به نام نمره و رتبه، که اصالتی هم ندارد، منحرف می‌شود.

#نظام_رتبه_بندی، #نظام_شاگرد_اولی


⚫️ یادداشتها و گزیده هائی از نوشته های اردوان مجیدی

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  خصوصیات و نیازهای بچه ها متفاوتند

یادداشتها و گزیده ها

نظام رتبه بندینظام شاگرد اولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *