تحول نهادی نظام تعليم و تربيت؛ نبرد دو پارادايم

تحول نهادی نظام تعلیم و تربیت

چکیده

نظام تعليم‌وتربيت يك نهاد است؛ به همين دليل تحول اين نظام نيز يك تحول نهادی است. اين تحول بايد در بطن باورها، فرهنگ، نيازها و مطالبات جامعه شكل گيرد. از همين رو طراحي و مديريت اين تحول نيز بايد يك طراحي و مديريت نهادي باشد؛ يعنی جنس مولفه‌هاي نظام و نهاد، و جنس سازوكارهای تحول دهنده، متناسب با شكل نهادی آن در نظر گرفته شده، و به جای تغييرات بوروكراتيك و سازمانی، تغييراتی خودجوش، خودسازمانده، و تكامل يابنده در پهنه ادراكات، نيازها و فرهنگ اجتماعي، مد نظر قرار داشته باشد.

در اين مقاله پس از تبيين ابعاد مسئله و سئوالاتی كه پيش روی ما قرار گرفته، به تبيين نهاد و ماهيت نهادی نظام تعليم‌وتربيت پرداخته، پس از آن ماهيت تحول اين نهاد مورد بحث قرار می‌گيرد. بر اساس اين ماهيت تحول، معادلات تحول نهادي در وضعيت كنوني نهاد تعليم‌وتربيت در جمهوري اسلامی ايران، مورد  اشاره قرار گرفته، و چگونگی دگرديسی نهادی در پهنه لايه های نهاد تعليم‌وتربيت، به اجمال بيان می‌شود.

تحول نهادی نظام تعليم و تربيت؛ نبرد دو پارادايم

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  آموزش مسائل جنسی به کودکان در مدارس

آثارپروژه‌های پژوهشیفعالیت‌ها و پروژه‌هامقالاتمقالات منتشرنشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *