تحولي كه به تدريج در حال شكلگيري در نظام آموزشي است، بسيار عميقتر از آن است كه تصور ميشود. در درون و بيرون نظام آموزشي كهنه امروزي، واكنشهاي زنجيرهاي پراكندهاي در حال شكلگيري است. با به هم پيوستن اين واكنشها، بنيادهای نظام آموزشی جديدي بنا خواهد شد كه با تحولات سريع و عميق محيط سازگاري بسيار زيادتری خواهد داشت.
نظام آينده نه تنها از ابعاد شكلي و ابزاري متفاوت بوده، بلكه اين تفاوت ماهوي خواهد بود. نظام برتر آينده تنها به استفاده از سيستمهاي رايانهاي توسط فراگيران و كلاسهاي مجازي و نظاير آن محدود نميشود. بلكه مفاهيمي چون فراگير، مدرك تحصيلي، آموزش، كار، كلاس، تحصيل و نظاير آن، نسبت به معناي امروزي آنها دچار تحول خواهند شد.
كتاب نظام برتر سعي ميكند با نشان دادن ابعاد اين تحول و ماهيت اين واكنشهاي زنجيرهاي، خصوصيات نظام آينده آموزش را شناسائي و با ارائه شواهدي بر آن، چگونگي شكلگيري آن را مورد تحليل مختصر قرار دهد. در اين كتاب، سه دوران آموزشي ترسيم شده است. در اين ترسيم ما در انتهاي دوران دوم آموزش قرار داريم و اين درحالي است كه دوران بعدي يعني دوران سوم، به تدريج در حال شكلگيري است. مولف كتاب، سعي در ترسيم ابعاد و خصوصيات دوران سوم دارد.
درباره كتاب نظام برتر: آينده آموزش و آموزش آينده