خبرگزاری فرس، 25 مرداد 1403
فارس برای تحول در جایگاه یک رسانه روشن کننده حقیقت، و تعمیق جایگاه مرجع اول خبری مطمئن، مورداعتماد و جامع، برای عموم جامعه کشور ایران، ملتهای جبهه مقاومت و مردم آزاد اندیش جهان، و باطلکننده زنجیره اخبار کذب و افترا، بر اقداماتی در نقاط کلیدی و گلوگاهیای متمرکز می شود. در این یادداشت، تنها فهرست کوتاهی از اهداف و شاخصهای تحول را ذکر میکنم، که مبنای طراحی معماری، و تعیین نقاط کلیدی و گلوگاهی تحول، قرار گرفته است. به عبارت دیگر، تمام رویکردها و سازوکارها و نقاط کلیدی و گلوگاهی که در این سلسله یادداشتها، در فرازهای تحول فارس بیان می شود، برای تحقق این اهداف، دستیابی به این نتایج کلیدی، و بر اساس تحقق این شاخصها، تبیین، تعیین و طراحی شده است.
مسائل کلیدی و گلوگاهی تحول، در فرازهای فارس جدید
در سلسله یادداشتهائی در مورد فرازهای تحول فارس و سایر رسانهها در بافت تمدنی جدید صحبت میکردیم. این هفدهمین یادداشت از این سلسله است.قبلا بیان شده بود که در این یادداشتها، مسائل کلیدی و گلوگاهی تحول یک رسانه، و اختصاصا خبرگزاری فارس، مورد اشاره اجمالی قرار می گیرد. برخی از این مسائل در یادداشتهای قبلی مورد بحث قرار گرفت، و برخی دیگر نیز به تدریج در یادداشتهای بعدی مورد بحث قرار می گیرند.
اهداف، نتایج و شاخصها؛ رویکردی در تعیین سطح تحول مطلوب
ترسیم تحول و حرکت دادن یک رسانه در مسیر آن، در یک رویکرد عملیاتی و عینی، میتواند با مدنظر قراردادن ابعاد مختلف تحول و مسائل سازمانی و اجتماعی و تمدنی، بر روی مشخصکردن مسائل کلیدی و گلوگاهی و اجرای تدریجی آنها متمرکز شده، تا اثربخشی ملموستر و قابلملاحظهتری حاصل شود. و البته این تمرکز و تعیین مسائل کلیدی و گلوگاهی، بر اساس یک نقشه معماری مشخص، و تحلیل نسبتاً یکپارچهای از مسائل درونی و بیرونی سازمان انجام میشود.
شاخصهای تحول یک رسانه روشن کننده حقیقت
فارس برای تحول در جایگاه یک رسانه روشن کننده حقیقت، و تعمیق جایگاه مرجع اول خبری مطمئن، مورداعتماد و جامع، برای عموم جامعه کشور ایران، ملتهای جبهه مقاومت و مردم آزاد اندیش جهان، و باطلکننده زنجیره اخبار کذب و افترا، بر اقداماتی در نقاط کلیدی و گلوگاهیای متمرکز می شود. در این یادداشت، تنها فهرست کوتاهی از اهداف و شاخصهای تحول را ذکر میکنم، که مبنای طراحی معماری، و تعیین نقاط کلیدی و گلوگاهی تحول، قرار گرفته است. به عبارت دیگر، تمام رویکردها و سازوکارها و نقاط کلیدی و گلوگاهی که در این سلسله یادداشتها، در فرازهای تحول فارس بیان می شود، برای تحقق این اهداف، دستیابی به این نتایج کلیدی، و بر اساس تحقق این شاخصها، تبیین، تعیین و طراحی شده است.
مسائل کلیدی و گلوگاهی تحول، در فرازهای فارس جدید
در سلسله یادداشتهائی در مورد فرازهای تحول فارس و سایر رسانهها در بافت تمدنی جدید صحبت میکردیم. این هفدهمین یادداشت از این سلسله است.قبلا بیان شده بود که در این یادداشتها، مسائل کلیدی و گلوگاهی تحول یک رسانه، و اختصاصا خبرگزاری فارس، مورد اشاره اجمالی قرار می گیرد. برخی از این مسائل در یادداشتهای قبلی مورد بحث قرار گرفت، و برخی دیگر نیز به تدریج در یادداشتهای بعدی مورد بحث قرار می گیرند.
اهداف، نتایج و شاخصها؛ رویکردی در تعیین سطح تحول مطلوب
ترسیم تحول و حرکت دادن یک رسانه در مسیر آن، در یک رویکرد عملیاتی و عینی، میتواند با مدنظر قراردادن ابعاد مختلف تحول و مسائل سازمانی و اجتماعی و تمدنی، بر روی مشخصکردن مسائل کلیدی و گلوگاهی و اجرای تدریجی آنها متمرکز شده، تا اثربخشی ملموستر و قابلملاحظهتری حاصل شود. و البته این تمرکز و تعیین مسائل کلیدی و گلوگاهی، بر اساس یک نقشه معماری مشخص، و تحلیل نسبتاً یکپارچهای از مسائل درونی و بیرونی سازمان انجام میشود.
اما در پرداختن به اقدامات کلیدی و گلوگاهی، باید بدانیم که سطح تحول مطلوب چیست، و این اقدامات قرار است منجر به چه نوع تحولی بشود؟ در یادداشت قبلی از رویکرد هدفگذاری مشترک، تعیین نتایج کلیدی، و برنامه ریزی مبتنی برای دستیابی به آن نتایج، و تحقق آن اهداف در طراحی یک رسانه چابک صحبت کردیم. در این یادداشت، تنها فهرست کوتاهی از اهداف و شاخصهای تحول را ذکر میکنم، که مبنای طراحی معماری، و تعیین نقاط کلیدی و گلوگاهی تحول، قرار گرفته است. به عبارت دیگر، تمام رویکردها و سازوکارها و نقاط کلیدی و گلوگاهی که در این سلسله یادداشتها، در فرازهای تحول فارس بیان می شود، برای تحقق این اهداف، دستیابی به این نتایج کلیدی، و بر اساس تحقق این شاخصها، تبیین، تعیین و طراحی شده است.
هدف محوری
در طراحی معماری فارس، هدف محوری این خبرگزاری عبارت است از:”ارتقاء همه جانبه و تعمیق جایگاه مرجع اول خبری مطمئن، مورداعتماد و جامع، برای عموم جامعه کشور ایران، ملتهای جبهه مقاومت و مردم آزاد اندیش جهان، و روشن کننده حقیقت، و باطلکننده زنجیره اخبار کذب و افترا“
نتایج کلیدی
به نظر میرسد تحقق این هدف محوری از طریق تحقق چند هدف عملیاتی مشخص بهصورت شفاف قابلسنجش خواهد بود:• رتبه اول رسانه خبری مورداعتماد (داخلی و خارجی) در بین آحاد کشور،• رتبه اول رسانه مورد رجوع در بین آحاد کشور،• رتبه اول مرجع خبری رسانههای کشور، خاورمیانه، کشورهای جبهه مقاومت و فعالان مقاومت در دنیا،• رتبه اول اتقان، صحت و جامعیت در اخبار جهان اسلام، انقلاب اسلامی و خاورمیانه، • تأمین و توزیع همه اخبار موردنیاز در همه حوزههای اصلی زندگی روزمره عمومی قشر عمومی کشور (در این زمینه در یادداشتهای قبلی در مورد خبرگزاری زیست بوم تمدنی، صحبت کردیم)،• رتبه اول رسانه موردتوجه طیفهای تخصصی در 10 حوزه گلوگاهی جامعه، بهعنوان مرجع اخبار رخدادها و نیز مرجع تأثیرگذار بر هنجارهای اجتماعی حوزه (در این مورد در یادداشتهای قبلی در زمینه خبرگزاری عامه تا خبرگزاری تاثیرگذار بر خواص، صحبت کردیم). شاخصهای فوق در قالب سازوکارهای مشخصی قابلسنجش هستند، یا میتوان سازوکارهایی را برای سنجش آن ایجاد کرد.
لازم به تذکر است که در این یادداشتها، وقتی از خبر و خبرنگاری صحبت می شود، منظور یک فعالیت محدود به خبر مصطلح نیست، بلکه خبر طیف وسیعی از قالبهای خبری نظیر خبر، تحلیل، مصاحبه، گزارش، کاریکاتور، تصویر، فیلم، و نظایر آن را در بر می گیرد. و خبرنگاری نیز طیف وسیعی از تخصصها، نظیر کارشناسان خبری، تحلیلگران، عکاسان، کاریکاتوریستها، تدوین گران، مصاحبه کنندگان، مجریان برنامه های خبری، و نظایر آن را شامل می شود. همچنین خبر و خبرنگاری ممکن است در یک حوزه تخصصی انجام شوند، نظیر حوزه سلامت، فناوری، اقتصاد، روابط بین الملل و نظایر آن. برای ساده شدن، در این متن، به همه این طیفها خبر و خبرنگار می گوئیم.
شاخصهای کلان کیفی تحول
اگر اقدامات کلیدی و گلوگاهی اشاره شده در این یادداشتها محقق شود، چه اتفاقی در فارس میافتد؟ اصلاً برای تحقق چه تحولی باید اقدامات مذکور انجام شود؟ پاسخ این سؤالات، فهرست شاخصهای کلان کیفی است که در ادامه به رئوس آن اشاره میکنم. در تبیین این شاخصهای تحول، برای پرهیز از پیچیدگی، به ریشهیابی و تحلیل و تبیین ابعاد و لایههای مختلف تحول و نظایر آن نمیپردازم، و فقط چند شاخص محوری را که از منظر معماری، بهصورت عملیاتی میتواند رخدادن یک تحول مطلوب را در فارس نشان دهد، فهرست میکنم. 1. افزایش مخاطبان فارس از طیف همراه انقلاب، به طیف عمومی جامعه، و قرارگرفتن فارس بهعنوان اصلیترین منبع خبری (داخلی و خارجی) اکثریت آنها. 2. پوشش طیفهای مختلف نیازهای طیفهای مختلف مخاطبان، بهنوعی که ابعاد مختلف زندگی آنها، از منظر خبری مورد پوشش قرار گرفته، و فارس در نقش پشتوانه امن خبری زندگی روزمره آنها، قرار بگیرد. 3. مدیریت حتیالامکان میدان خبر و زنجیره اخبار جاری در جامعه، از طریق گسستن و قطع رشتههای کذب و افترا و ایجاد زنجیره قابل اعتماد و پایدار از اخبار صحیح و متقن، و تبیینکننده حقیقت، برای رجوع آحاد جامعه، در پهنه نبرد بین رسانههای انقلابی با رسانههای زرد و معاند.
شاخصهای تحول یک رسانه روشن کننده حقیقت
فارس برای تحول در جایگاه یک رسانه روشن کننده حقیقت، و تعمیق جایگاه مرجع اول خبری مطمئن، مورداعتماد و جامع، برای عموم جامعه کشور ایران، ملتهای جبهه مقاومت و مردم آزاد اندیش جهان، و باطلکننده زنجیره اخبار کذب و افترا، بر اقداماتی در نقاط کلیدی و گلوگاهیای متمرکز می شود. در این یادداشت، تنها فهرست کوتاهی از اهداف و شاخصهای تحول را ذکر میکنم، که مبنای طراحی معماری، و تعیین نقاط کلیدی و گلوگاهی تحول، قرار گرفته است. به عبارت دیگر، تمام رویکردها و سازوکارها و نقاط کلیدی و گلوگاهی که در این سلسله یادداشتها، در فرازهای تحول فارس بیان می شود، برای تحقق این اهداف، دستیابی به این نتایج کلیدی، و بر اساس تحقق این شاخصها، تبیین، تعیین و طراحی شده است.
مسائل کلیدی و گلوگاهی تحول، در فرازهای فارس جدید
در سلسله یادداشتهائی در مورد فرازهای تحول فارس و سایر رسانهها در بافت تمدنی جدید صحبت میکردیم. این هفدهمین یادداشت از این سلسله است.قبلا بیان شده بود که در این یادداشتها، مسائل کلیدی و گلوگاهی تحول یک رسانه، و اختصاصا خبرگزاری فارس، مورد اشاره اجمالی قرار می گیرد. برخی از این مسائل در یادداشتهای قبلی مورد بحث قرار گرفت، و برخی دیگر نیز به تدریج در یادداشتهای بعدی مورد بحث قرار می گیرند.
اهداف، نتایج و شاخصها؛ رویکردی در تعیین سطح تحول مطلوب
ترسیم تحول و حرکت دادن یک رسانه در مسیر آن، در یک رویکرد عملیاتی و عینی، میتواند با مدنظر قراردادن ابعاد مختلف تحول و مسائل سازمانی و اجتماعی و تمدنی، بر روی مشخصکردن مسائل کلیدی و گلوگاهی و اجرای تدریجی آنها متمرکز شده، تا اثربخشی ملموستر و قابلملاحظهتری حاصل شود. و البته این تمرکز و تعیین مسائل کلیدی و گلوگاهی، بر اساس یک نقشه معماری مشخص، و تحلیل نسبتاً یکپارچهای از مسائل درونی و بیرونی سازمان انجام میشود.
اما در پرداختن به اقدامات کلیدی و گلوگاهی، باید بدانیم که سطح تحول مطلوب چیست، و این اقدامات قرار است منجر به چه نوع تحولی بشود؟ در یادداشت قبلی از رویکرد هدفگذاری مشترک، تعیین نتایج کلیدی، و برنامه ریزی مبتنی برای دستیابی به آن نتایج، و تحقق آن اهداف در طراحی یک رسانه چابک صحبت کردیم. در این یادداشت، تنها فهرست کوتاهی از اهداف و شاخصهای تحول را ذکر میکنم، که مبنای طراحی معماری، و تعیین نقاط کلیدی و گلوگاهی تحول، قرار گرفته است. به عبارت دیگر، تمام رویکردها و سازوکارها و نقاط کلیدی و گلوگاهی که در این سلسله یادداشتها، در فرازهای تحول فارس بیان می شود، برای تحقق این اهداف، دستیابی به این نتایج کلیدی، و بر اساس تحقق این شاخصها، تبیین، تعیین و طراحی شده است.
هدف محوری
در طراحی معماری فارس، هدف محوری این خبرگزاری عبارت است از:”ارتقاء همه جانبه و تعمیق جایگاه مرجع اول خبری مطمئن، مورداعتماد و جامع، برای عموم جامعه کشور ایران، ملتهای جبهه مقاومت و مردم آزاد اندیش جهان، و روشن کننده حقیقت، و باطلکننده زنجیره اخبار کذب و افترا“
نتایج کلیدی
به نظر میرسد تحقق این هدف محوری از طریق تحقق چند هدف عملیاتی مشخص بهصورت شفاف قابلسنجش خواهد بود:• رتبه اول رسانه خبری مورداعتماد (داخلی و خارجی) در بین آحاد کشور،• رتبه اول رسانه مورد رجوع در بین آحاد کشور،• رتبه اول مرجع خبری رسانههای کشور، خاورمیانه، کشورهای جبهه مقاومت و فعالان مقاومت در دنیا،• رتبه اول اتقان، صحت و جامعیت در اخبار جهان اسلام، انقلاب اسلامی و خاورمیانه، • تأمین و توزیع همه اخبار موردنیاز در همه حوزههای اصلی زندگی روزمره عمومی قشر عمومی کشور (در این زمینه در یادداشتهای قبلی در مورد خبرگزاری زیست بوم تمدنی، صحبت کردیم)،• رتبه اول رسانه موردتوجه طیفهای تخصصی در 10 حوزه گلوگاهی جامعه، بهعنوان مرجع اخبار رخدادها و نیز مرجع تأثیرگذار بر هنجارهای اجتماعی حوزه (در این مورد در یادداشتهای قبلی در زمینه خبرگزاری عامه تا خبرگزاری تاثیرگذار بر خواص، صحبت کردیم). شاخصهای فوق در قالب سازوکارهای مشخصی قابلسنجش هستند، یا میتوان سازوکارهایی را برای سنجش آن ایجاد کرد.
لازم به تذکر است که در این یادداشتها، وقتی از خبر و خبرنگاری صحبت می شود، منظور یک فعالیت محدود به خبر مصطلح نیست، بلکه خبر طیف وسیعی از قالبهای خبری نظیر خبر، تحلیل، مصاحبه، گزارش، کاریکاتور، تصویر، فیلم، و نظایر آن را در بر می گیرد. و خبرنگاری نیز طیف وسیعی از تخصصها، نظیر کارشناسان خبری، تحلیلگران، عکاسان، کاریکاتوریستها، تدوین گران، مصاحبه کنندگان، مجریان برنامه های خبری، و نظایر آن را شامل می شود. همچنین خبر و خبرنگاری ممکن است در یک حوزه تخصصی انجام شوند، نظیر حوزه سلامت، فناوری، اقتصاد، روابط بین الملل و نظایر آن. برای ساده شدن، در این متن، به همه این طیفها خبر و خبرنگار می گوئیم.
شاخصهای کلان کیفی تحول
اگر اقدامات کلیدی و گلوگاهی اشاره شده در این یادداشتها محقق شود، چه اتفاقی در فارس میافتد؟ اصلاً برای تحقق چه تحولی باید اقدامات مذکور انجام شود؟ پاسخ این سؤالات، فهرست شاخصهای کلان کیفی است که در ادامه به رئوس آن اشاره میکنم. در تبیین این شاخصهای تحول، برای پرهیز از پیچیدگی، به ریشهیابی و تحلیل و تبیین ابعاد و لایههای مختلف تحول و نظایر آن نمیپردازم، و فقط چند شاخص محوری را که از منظر معماری، بهصورت عملیاتی میتواند رخدادن یک تحول مطلوب را در فارس نشان دهد، فهرست میکنم.
1. افزایش مخاطبان فارس از طیف همراه انقلاب، به طیف عمومی جامعه، و قرارگرفتن فارس بهعنوان اصلیترین منبع خبری (داخلی و خارجی) اکثریت آنها.
2. پوشش طیفهای مختلف نیازهای طیفهای مختلف مخاطبان، بهنوعی که ابعاد مختلف زندگی آنها، از منظر خبری مورد پوشش قرار گرفته، و فارس در نقش پشتوانه امن خبری زندگی روزمره آنها، قرار بگیرد.
3. مدیریت حتیالامکان میدان خبر و زنجیره اخبار جاری در جامعه، از طریق گسستن و قطع رشتههای کذب و افترا و ایجاد زنجیره قابل اعتماد و پایدار از اخبار صحیح و متقن، و تبیینکننده حقیقت، برای رجوع آحاد جامعه، در پهنه نبرد بین رسانههای انقلابی با رسانههای زرد و معاند.
4. قوام یافتن یک سازمان چابک، فعال، باانگیزه، آگاه، خودانگیخته، انعطافپذیر، ولایتمدار و باتقوی، که کارکنان آن در ترکیببندی یک تلاش رضایتمندانه جهادی گروهی و منسجم، از هویت این سازمان بهصورت جدی دفاع میکنند.
5. قوام یافتن سازمان بهصورت فعال و نهادینه شده در بطن جامعه، که همراهی مؤثر بطن جامعه را در ایفای نقشهای خود در بر دارد؛ و ساختاری پویا و با فضای رضایت پنج طرفه را با محوریت رضایت خداوند متعال و ولایت، و نیز سازمان، کارکنان، و بدنه جامعه، در یک تعامل همگرا و مشارکتی وسیع، بهصورت جهادی ایجاد میکند.