شخصیت فراموش شده

مشورت- تشکیل شخصیت دانش آموزان در مدرسه با کارگروهی

بخش شانزدهم از یادداشت‌های ریشه‌یابی مشکلات #تحول_تعلیم_و_تربیت، خبرگزاری فارس، 1399/3/3

 

انتظاری که ما از مدرسه داریم، چیست؟ بیش از آنکه مدارس خود را موظف به انتقال دانش به شاگردان بدانند، مأموریت مهم‌تری بر عهده دارند. بیش از آن لازم است فرزندمان در مدرسه مهارت را کسب کرده و فرهنگ مطلوب برای حضور و ایفای نقش موثر در جامعه را کسب کند؛ اما این هم کافی نیست، بلکه شکل گیری شخصیت و منش شخصی مناسب در او دارای اهمیت زیادی است.

 

فکر می‌کنم این انتظار بجایی است که فرزند ما در مدرسه، شخصی با اعتماد به نفس، جدی، با پشتکار، خلاق، جستجوگر، صادق و نیز با دیگر مشخصه‌های شخصیتی مطلوب، پرورش پیدا کند. تصویری که ما از مدارس و مربیان خوب در تاریخ گذشته داریم، که افراد برجسته ای را تربیت کرده‌اند، بیش از انتقال دانش و مهارت، شکل دادن شخصیت آنها و تربیت شاگردان، با منش و شخصیت مناسب بوده است.

  • انتظار فراموش شده
  •  شخصیت
  •  رفتارهای نهادینه شده
  •  مؤلفه‌های سازنده
  •  به سوی کمال

شخصیت

پدیده ”شخصیت“ میدان کشمکش دیدگاه‌ها مختلف است؛ که شاید مطرح کردن آن‌ها، کمک زیادی به هدف اصلی ما نکند. بدون اینکه وارد جدال مفهومی‌ وسیعی بشویم که در تعریف شخصیت وجود دارد، و بدون اینکه بخواهیم شخصیت را به صورت علمی و با در نظر گرفتن تمام ابعاد آن تعریف کنیم، منظور ما از شخصیت اینگونه است:

 الگوهای تثبیت شده در رفتارهای شخص، که تا حدی منش و مشی عملکرد او را مشخص کرده، و به او ویژگی‌های منحصر به فردی می‌دهد.

یک نفر گوشه‌گیر و فرد دیگر خونگرم و اجتماعی است. فردی تنبل و تن پرور، و فرد دیگری فعال و پر جنب و جوش است. شخصی منظم است و شخص دیگری شلخته و بی‌نظم. فردی مودب است و فرد دیگر بی ادب. اینها منش یک فرد هستند که در مجموع، شخصیت او را مشخص می‌کنند.

 

 تعاریف مختلف از هر زاویه‌ای که می‌خواهند، به این پدیده نگاه کنند؛ مسأله اصلی این است که ما با انسانی مواجهیم که در تعامل دراز مدت با او، رفتارهای تثبیت شده ای از او بروز می‌کند، که با توجه به برداشت عمومی از این رفتارهای تثبیت شده، بروز رفتارهای مشابه در شرایط مشابه دیگر هم از او مورد انتظار و پیش بینی است. اگر تا الان در شرایط محیط کار از او شلختگی و بی نظمی را دیده‌ایم، پیش بینی می‌کنیم که در شرایط مشابه دیگر نیز چنین رفتاری از او مشاهده شود. اگر رفتارهای او نشان از صداقت او دارد، پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده هم صادقانه عمل کند.

 

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  نقش اصلاح سيستم‌هاى ادارى و اطلاعاتى

 

البته همیشه این پیش‌بینی‌ها درست نیستند، چون ممکن است رفتاری که از او سر می‌زند، از روی شخصیت او نبوده باشد، و برای مدتی نقش بازی کرده و مثلا رفتار صادقانه را به صورت تصنعی، و خارج از منش نهادینه شده درونی خود، نشان داده است. اما اگر صداقت در شاکله شخصیت او نهادینه شده باشد، تقریبا همیشه این رفتار را از او خواهید دید.

 

دقت کنید که بحث ما بر سر پیش بینی و درست درآمدن یا در نیامدن پیش بینی، یا رفتارهای تصنعی و غیر تصنعی نیست. مسأله اصلی ما شکل‌گیری شخصیت است. و مبتنی بر این مسأله اصلی، می‌خواهیم تلاش کنیم که در مدرسه، شخصیت بچه‌ها درست شکل بگیرد. البته به مقوله رفتارهای تصنعی نیز در ادامه بحث اشاره می‌کنیم.

#اهداف_آموزشی حبس شده در پیش فرض آموزش علوم پایه

#جامعه_پذیری_شاگردان

آثاریادداشت‌ها و مقالات رسانه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *