فرع به جای اصل، اصل به جای فرع


⚫️ چرا نباید شاگردان کتابهای اصیلی نظیر بوستان و گلستان، مثنوی، اشعار پروین اعتصامی، کلیله و دمنه، و امثال آن را باز کنند و با لذت بخوانند؟

🔸مهمترین دلیل، سیطره کتابهای درسی است، که با گرفتن تمام وقت شاگردان، فرصتی برای آنها باقی نمی گذارد، و با حذف لذت خواندن کتاب، آنها را از خواندن هر نوع کتاب بیزار می کند.

🔸اگر سوال می کنید که پس دستور زبان و صناعات ادبی چه؟ باید بگویم که آنها حاشیه ادبیات هستند، نه اصل ادبیات! متاسفانه روال کتابهای درسی و آزمونهای کنکوری، آنها را به اصل تبدیل کرده است.

🔸در ادبیات، اصل این نیست که بتوان فلان قاعده را نام برد و طبق فلان صنعت، متنی را تولید کرد.

🔹بلکه اصل در ادبیات، همان دریافت لذت بخش حکمت، یا توان انتقال معرفت به دیگران است.

🔹وقتی شخصی ارتباط فراوان و با شوق و علاقه با متون ادبی پیدا کرد، و زیاد خواند و زیاد نوشت (نوشتن تالیفی، و نه رونویسی)، بتدریج با قواعد دستوری و ادبی هم آشنا خواهد شد.

#سیطره_کتابهای_درسی، #برنامه_درسی_شوق_انگیز


⚫️ یادداشتها و گزیده هائی از نوشته های اردوان مجیدی

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  لذت بردن لازمه اثرپذیری کودک از متن حکمت آموز

یادداشتها و گزیده ها

برنامه درسی شوق انگیزسیطره کتابهای درسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *