مولفه های اساسی طرح درس تركيبی

يادگيری تدريجی در يادگيری بينشی تركيب‌گرا

چکیده:

در اين مقاله مولفه‌های اساسی طرح درس،‌ مبتنی بر رويكرد تركيبی فهرست می‌شود. براي اينكه فهرست نمودن مولفه ها امكان پذير شود، لازم است تا ضمن اشاره مقدماتی به رويكرد تركيبی، تبيين شود كه چارچوب طرح درس تركيبی، بر اساس ماهيت آن نمی‌تواند به صورت صلب، محتوای فرمال و از پيش تعيين شده محدودی را در بر گيرد،‌كه معلم به صورت يك دستورالعمل ساده،‌ آن را در كلاس اجرا نمايد.

در مقاله بر اساس تجربه‌ای كه در ايجاد نرم افزار سما (سامانه مديريت آموزشي مدرسه حكمت)‌،‌ صورت گرفته است، نشان داده می‌شود كه نياز به تدوين و در اختيار گذاشتن طيف وسيعی از موضوعات در قالبی كه ما آن را سازوكار آموزشی موضوع می‌ناميم،‌ وجود دارد، كه به عنوان كتابخانه فعال و پويا (حتي الامكان به صورت الكترونيكی)، در دسترس  و اشراف معلم قرار داشته باشد.

سپس در صورت وجود اين سازوكارها، طرح درس تركيبی، سناريوی كلاس تركيبی را به نحوي ارائه خواهد كرد، كه معلم بر اساس شرايط و خصوصيات واقعی كلاس درس در زمان اجرا،‌ و فراهم شدن شرايط بحث در مورد هر يك از موضوعات،‌ بر اساس سازوكار آموزشی آن موضوع،‌ به موضوع مذكور وارد شود. بر اساس اين تبيين، آنگاه فهرست مولفه‌های طرح درس تركيبی، معنا دار و قابل استفاده خواهد بود.

مولفه های اساسی طرح درس تركيبی

نظر شما
[تعداد:    میانگین: /5]
این مطلب را نیز مطالعه کنید :
مهندسی تصميم

آثارپروژه طراحی معماری برنامه درسی رویکرد مدرسه ای حکمتپروژه‌های پژوهشیفعالیت‌ها و پروژه‌هامقالاتمقالات منتشرنشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *