میدان یادگیری فعال در مدرسه

یادگیری فعال از طریق باغبانی

بخش بیست و ششم از یادداشت‌های #ریشه‌یابی_مشکلات #تحول_تعلیم_و_تربیت، خبرگزاری فارس، 1399/7/7

نوع فعالیت و طریقه مدیریت فعالیت‌های شاگردان توسط مربی، می‌تواند شکل متفاوتی از آموزش فعال یا انفعالی را رقم بزند. طیفی از سازوکارهای آموزشی می‌تواند شاگردان را به صورت ناخودآگاه به رویکرد انفعالی بکشاند. اما درگیر کردن شاگردان در یادگیری خودانگیخته، در رویکرد استاد و شاگردی، محیط یادگیری فعالی را ایجاد می‌کند.

به جای آن که وقت معلم صرف توضیح دادن مباحث به صورت سخنرانی، یا طراحی سوال برای شاگردان و تصحیح آن، یا ارائه و ارجاع کارتمرین‌های شاگردان، یا سایر ابعاد مدیریت امور شاگردان بشود،وقت گران‌بهای او باید صرف کار مهم‌تری شود: تعامل انسانی با شاگرد، فهم توانمندی‌های او، و رهبری او در طی کردن مسیر رشد، با رویکرد استاد و شاگردی، با طمانینه و آرامشی که مربی باید در انجام چنین کاری داشته باشد.

یکی از استدلات توجیهی رویکرد کلاس معکوس که در همین فصل از آن سخن گفتیم، آن است که به جای آنکه مربی وقت گران‌بهای خود را برای توضیح دادن به شاگردان صرف کند، شاگردان، خود مطالب را مطالعه و مشاهده نموده، و وقت حضور آنها در کلاس و به همراه مربی، به انجام تمرین‌ها با نظارت و درگیری مستقیم مربی انجام شود.

  • آموزش حضوری اجتناب ناپذیر
  •  مدیریت فعال فعالیتهای درسی مربی و شاگردان
  •  تعلیم و تربیت فعال در معماری و چینش فضای فعال

 

آموزش حضوری اجتناب ناپذیر

وقتی از یادگیری با کمک بسترهای سایبری صحبت می‌شود، ذهن‌ها به سمت آموزش در خانه و آموزش از راه دور می‌رود. اما فقط بخشی از آموزش سایبری کارکرد آموزش از دور و خودآموزی دارد. بسیاری از مواردی که در یادداشت‌های قبلی به آن اشاره شد، ابعادی از یادگیری در پهنه استاد و شاگردی بود.

اشاره به بحث‌هایی نظیر رویکرد خودآموز، بسته‌های یادگیری و نظایر آن، و مباحثی از بسترهای فناورانه‌ای که در این فصل و دو فصل بعدی و به خصوص فصل ششم به آن اشاره می‌شود، ممکن است این تصور را ایجاد کند که ما از آموزش از راه دور و آموزش به کمک رایانه صحبت می‌کنیم. اما وقتی از کلاس معکوس و یادگیری چند سطحی صحبت می‌کنیم، معلوم می‌شود که موضوع صحبت، یادگیری در قالب یک کلاس جمعی و تعامل شاگردان و مربی است.

بله وجوهی از آموزش از راه دور و با کمک رایانه، می‌تواند به کمک آموزش در شرایط جدید بیاید. اما هیچ کدام از این ابزارها و روش‌ها، جای رویکرد استاد و شاگردی، و آن هم به صورت ارتباط چهره به چهره را نمی‌گیرد.

#پارادایم_جدید_تعلیم_و_تربیت

#یادگیری_سایبری

#یادگیری_فعال

#گذار_در_بحران

#نظام_برتر

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  باز هم ساده‌انگاری در مشکلات نظام تعلیم و تربیت

آثاریادداشت‌ها و مقالات رسانه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *