سامانه مديريت آموزشي حکمت (سماح) چه نقشهایی در مدرسه ایفا می کند؟

در مدرسه حكمت،‌ سامانه مديريت آموزشي نقش كليدي را در مديريت فرايند آموزش ايفا مي‌كند.

اولا اين سامانه با در اختيار قراردادن محيطي غني از منابع،‌ متشكل از چند هزار ساعت فيلم آموزشي، كتابهاي الكترونيكي، متون و سايتهاي علمي و آموزشي در قالب يك بستر دسترسي امن به اينترنت،‌ امكان استفاده موثر دانش‌آموز از اين منابع را فراهم مي‌آورد.

ثانيا اين سامانه با مدل كردن يادگيري دانش‌آموز و خصوصيات او،‌ به تنظيم برنامه درسي مبتني بر خصوصيات دانش‌آموز كمك مي‌كند.

سامانه‌ی مدیریت آموزشی حکمت، فضای پیچیده آموزشی مدرسه را مدیریت می‌کند، یعنی هر لحظه ما وارد سیستم و بانک اطّلاعاتی شویم، بخواهیم ببینیم الآن بچّه‌ها چه می‌کنند و فرآیند یادگیری آنها چطور اتّفاق می‌افتد، این سامانه به ما کمک می‌کند.

این سیستم، نرم افزاری است که هم دانش آموزها با این سیستم کار می‌کنند، هم مربی‌ها و هم برنامه‌ریزان آموزشی، منتها هر کدام از زاویه‌ی خود. یعنی دانش آموز می‌تواند به یک گراف وارد شود، مثلاً وارد کتاب‌های درسی شود، هر کتابی که بخواهد، مثلاً علوم تجربی را انتخاب کند، بعد بحث علوم زیستی، در حوزه‌ی ساختمان بدن موجودات، هر کدام از مسائل را که بخواهد. در هر کدام از حوزه‌هایی که شما تصوّر آن را در کتاب‌های درسی یا بیرون کتاب‌های درسی دارید، آن موضوعات را پوشش می دهد. همه‌ی این موضوعات را به شکل یک آنتولوژی، به شکل گراف، یعنی با ساختار گراف می‌تواند وارد شود.

همچنین در سماح یک بخش عملیات آموزشی داریم که گزارش فعّالیّت کلاسی در آن اتّفاق می‌افتد و می توانیم ببینیم با توجه به فعالیت های تعریف شده، چه کارهایی در کلاس انجام شده است، چه کسانی در کلاس حضور داشته اند و چه کسانی در چه فعالیت هایی شرکت داشته اند.

همچنین ارجاع کار به افراد مختلف و همینطور دانش آموزان از طریق سماح انجام می شود مثلا برنامه ریز آموزشی یک سری از کارها را از قبل از شروع سال تحصیلی وارد سیستم سماح می کند و زمان اجرا و مسئول اجرای آن را مشخص می کند و قبل از موعد انجام کار، سیستم به مسئولین مربوطه کار مورد نظر را اعلام می کند و افراد می توانند کارهای ارجاعی را در کارسوی خود در سیستم مشاهده کنند و پس از اجرا، نتایج را در سیستم ثبت کنند.

مربیان هم می توانند کار تمرین ها را از طریق سیستم بین بچه ها پخش کنند و رویدادها را ثبت کنند. آن چیزهایی که بعداً مربی می‌خواهد به آنها رجوع بکند و از آنها استفاده بکند، می‌تواند در سماح ثبت بشود. بعد همه‌ی این‌ها در گزارش وقایع او می‌آید. اوّلاً این در کارنامه‌ی روزانه‌ی بچّه‌ها می‌نشیند و بعد اینکه مربی می‌تواند تمام عملیات آموزشی بچّه‌ها را در کلاس ها رصد بکند.

استفاده کردن از ابزار سماح در مدرسه یک ضرورت است. نه فقط برای این‌که بچّه‌ها کار کردن با کامپیوتر را یاد بگیرند، بلکه فرهنگ کار با کامپیوتر به آنها منتقل شود. مثلاً استفاده از ارجاع کار یک ضرورت است. مربّی باید کارهایی را که می‌خواهد به بچّه‌ها واگذار کند از طریق ارجاع کار به بچّه‌ها واگذار کند. کار نرم افزار سماح فقط این نیست که به عنوان یک ابزار یک سری کارهای بچّه‌ها را راه بیاندازد، بلکه هدف آن طوری طرّاحی شده است که برای بچّه‌ها فرهنگ سازی کند. یعنی نظم، برنامه ریزی، پیگیری کردن، سرعت عمل و به موقع انجام دادن کار را فرهنگ سازی کند. به هر حال خیلی از خصوصیّات است که با نرم افزار سماح به بچّه‌ها منتقل می‌شود.