محیط مدرسه حکمت چه خصوصیاتی دارد؟

محیط مدرسه می بایست 4 خصوصیت داشته باشد:

  • یکی خصوصیّت ساده بودن است. خیلی تنش و پیچیدگی نداشته باشد. یعنی در عین این‌که تجهیزات خوب، وسایل خوب و ابزارهای خوبی هم داشته باشد، ولی حتّی الامکان از ساده‌ترین وسایل باشد. از ابزارها، مدل‌ها، روش‌ها و فضاهای ساده برای آماده کردن محیط استفاده شود.
  • دوم غنی است. محیط مدرسه‌ی حکمت از انواع و اقسام ابزارها، تجهیزات، منابع و اطّلاعات مختلف پر است. یعنی بچّه‌ها می‌خواهند به هر منبعی دست پیدا کنند به سادگی در این محیط دسترسی دارند.
  • محیط مدرسه‌ی حکمت باید یک محیط آرام باشد. فضای آرام به معنای بی‌سر و صدا بودن نیست، شما یک موقعی به مدرسه‌ای می‌روید که هیچ صدا از کسی در نمی‌آید ولی فضا اصلاً آرام نیست یعنی همه در تنش هستند. مثلاً یک مدیری آن‌جا ایستاده و چوبی در دست خود گرفته تا کسی حرف بزند به سر او می‌زند. آرامش با استرس و تنش متضاد است.
  • محیط امن باشد. شاگرد احساس امنیّت کند حتّی از این‌که خطا بکند. یعنی احساس امنیّت می‌کند که می‌توانم اشتباه کنم، ولی نه این‌که اشتباه خود را تکرار کند بلکه تجربه کند. از این ترس نداشته باشد که اگر این کار را انجام دادم اشتباه شد چطور؟ اشتباه شد اصلاح می‌کند، سعی می‌کند دفعه‌ی بعد کار خود را درست انجام دهد و منظم باشد. یک نظمی در تمام محیط و فضا حکمفرما باشد.