معرفی کوتاه از کتاب مبانی رایانه و برنامه سازی

نویسنده این کتاب را متفاوت‌تر از دیگر کتاب‌هایش نوشته است. اين كتاب اختصاصاْ براى تدريس درس مبانى رايانه و برنامه­‌سازی،‌ در رشته مهندسى نرم‌افزار و رشته‌­هاى مرتبط و رشته­‌هایى كه اين درس به نحوى جزء دروس آن‌ها قرار دارد،‌ تدوين شده است. ارائه درس مبتنی بر برنامه‌­نويسى شیءگرا،‌ برنامه­‌نويسى مبتنى بر رخداد و در محيط زبان برنامه‌­سازى دلفى انجام می‌شود.

فلسفه کتاب و محور اصلی آن

در حال حاضر به عنوان يك روال معمول، زبان برنامه­‌نويسی پاسكال، به عنوان يك زبان رويه‌اى ، در اين درس تعليم داده می‌شود. اما مسئله آن است كه با توجه به تحولاتى كه در سال‌هاى اخير در زمينه فن‌آورى رايانه ايجاد شده است، دانشجويان پس از گذراندن اين دروس، با عدم تطابق آموخته‌‏ها و دانش فنى خود در مقابل نيازها و كاربردها مواجه می‏‌گردند.

زبان‌هاى بصرى مرسوم و متداول در محيط‌های كاربردى امروز نظير زبان دلفى ، داراى ساختار مبنایی متفاوتى با ساختار زبان‌هاى رويه‌اى نظير پاسكال هستند. برنامه­‌نويس عملياتى امروز در زبان‌هاى بصرى ، اصولا بايد با ديدگاهى متفاوت به ساختار برنامه نگاه كند. اين دو ديدگاه و ساختار فكرى، نه در امتداد يكديگر، بلكه در دو جهت متفاوت قرار دارد و نمی‏‌توان انتظار داشت كه برنامه ‏نويس خوگرفته با ساختار زبان پاسكال و C، بتواند به سادگى با ساختار مورد نياز زبان‌های بصرى فكر كند.

به نظر می‌رسد كه يادگيری برنامه نويسی و طرح شيوه‌‏های تفكر برنامه ‏نويسی ، از همان ابتدا بايد به گونه‌ه‏ای مطرح گردد كه شامل محيط‌هاى جديد شود. در اين صورت ابعاد فكرى زبان‌های نسل قديم نيز، به صورت خودكار به فرد انتقال داده خواهد شد. به عبارت ديگر، ساختار فكرى زبان‌های نسل جديد، فراتر از ساختار فكرى نسل قديمى است، و البته آن‌را شامل می‌‏شود. جهت دانلود کتاب مبانی رایانه و برنامه سازی کافی است که روی عنوان کتاب کلیک کنید.