آیا در مدرسه حکمت تا به حال به فراگیرانی برخورد کرده اید که به نظر بیاید این محیط تاثیر لازم را برای آنها ندارد و باید به جای دیگری منتقل شوند؟

البته همه بچه ها تحت تاثیر شدید محیط مدرسه قرار می گیرند. اما گاهی اوقات هستند شاگردانی که مشکلاتشان قابل مدیریت شدن توسط کادر آموزشی و محیط نیست.

لازم است به این موضوع توجه شود که مدرسه فقط شاگردان به اصطلاح زرنگ را نمی پذیرد، بلکه طیف وسیعی از شاگردان کم توان تا پرتوان، در ابعاد جسمی، هوشی و یادگیری و روانی را در کنار هم دارد.

شاگردان معلول فراوان داریم. شاگردان اوتیسم و سندروم دان و … در کنار شاگردان عادی و نیز شاگردان موسوم به تیزهوش با هم تحصیل می کنند و در یک کلاس حضور دارند. البته هر کدام به اندازه توانشان در هر بعدی فراگیری دارند. در مورد شاگردان سخت، نظیر شاگردان بیش فعال، معمولا در محیط مدرسه این شاگردان به سرعت به شاگردان عادی تبدیل می شوند.

مهمترین دسته شاگردانی که گاه نمی توانیم با آنها کنار بیائیم یا از ابتدا آنها را نمی پذیریم، یا پس از چالشی طولانی مجبور به کنار گذاشتن آنها می شویم، شاگردانی هستند که فرهنگ خانوادگی و اخلاقی و رفتاری نامناسبی دارند و از الفاظ بد به شکل وسیع استفاده می کنند و خانواده آنها هم همکاری مناسبی با ما ندارند.