انعطاف پذیری تعلیم و تربیت در معماری نظام گذار در بحران کرونا

انعطاف پذیری تعلیم و تربیت

بخش بیست و نهم از یادداشت‌های #ریشه‌یابی_مشکلات #تحول_تعلیم_و_تربیت، خبرگزاری فارس، 1399/8/18

در دوران گذار، فضای ایجاد شده، منجر به سوق پیدا کردن مربیان و شاگردان به روشهای آموزش انعطاف پذیرتری می‌شود. شاگردان رویکرد یادگیری خودفراگیری را تجربه می‌کنند، از بسته‌های آموزشی استفاده می‌کنند، معلمان مختلف به روشهای مختلف عمل می‌کنند، و زمینه‌های یادگیری اکتشافی بیشتر می‌شود. اما این هنوز، فقط میانه راه است.

مربی نقش محوری‌تری پیدا می‌کند، و در سوق دادن شاگردان در مسیر رشد، رهبری او را با رویکرد استاد و شاگردی بر عهده می‌گیرد. بتدریج اهمیت نقش مربی در رهبری شاگرد و درگیر شدن یک به یک با شاگردان، بیشتر روشن شده، در عین اینکه شاگردان هر کدام خودشان مسیر خودشان را می‌روند و تلاش خودشان را می‌کنند؛ مربیان به عنوان مرشد و راهنما، نقش مربی را به صورت واقعی و فعال‌تری ایفا می‌کنند؛ و اهمیت این نقش را بیشتر احساس می‌کنند.

  • گذار به سمت یادگیری در تجربه عینی و عمل
  • بارقه های نوآوری و خلاقیت در بستر سکوهای سایبری و فرایند استاد و شاگردی
  •  یادگیری اکتشافی در پهنه یادگیری چند سطحی
  •  از مدرسه معرفت الهی تا حیات طیبه در عرصه فضای اجتماعی سایبری
  •  ابعادی که در گذرگاه واقعی محقق می شود
  •  یک گام به جلو در معبر زمان و کیفیت
  •  معماری گذار، سطحی از معماری آینده

گذار به سمت یادگیری در تجربه عینی و عمل

در شرایط کنونی، با توجه به درگیر شدن جامعه با شرایط تعطیلی کرونایی، تغییراتی به صورت ناخواسته در شکل حضور و درگیر شدن شاگردان در مدرسه و فعالیت‌های آموزشی ایجاد شده است. این تغییرات از یک سو، و از سوی دیگر حرکت‌های تحولی که از قبل در نظام تعلیم و تربیت در حال پیگیری توسط عناصر و فعالان مختلف در حوزه و بخش‌های مختلف نظام تعلیم و تربیت بود، تغییرات پایداری را در نظام تعلیم و تربیت رقم می‌زند. تغییراتی که به عنوان یک دوره گذار محسوب می‌شود. در این دوره گذار، ابعاد محدودی از معماری نظام مطلوب محقق می‌شود. شکل زیر، ترسیمی از مدل عمومی معماری گذار نظام تربیت را نشان می‌دهد.

شاگرد و رشد او، و تحقق حیات طیبه، و حرکت به سمت سبک زندگی سالم اسلامی و تمدن اسلامی، موضوع اصلی نظام تربیت است. هر چند تا رسیدن به سطح مطلوب و قابل قبول در این حرکت، فاصله زیادی وجود دارد. پیشرفت جامعه در دستور کار نظام تربیت قرار گرفته است.

خانواده به صورت فعال‌تری درگیر فرایند تربیت شاگرد شده، و نقش مربی را در جایگاه استاد و شاگردی در منزل به صورت موثرتری ایفا می‌کند. نقش پدر و مادر، به عنوان استاد و مرشد، توسط نظام آموزشی به صورت جدی‌تری در نظر گرفته شده، و والدین یاد می‌گیرند که چگونه نقش پدری و مادری خود را با نقش استادی ممزوج کرده، و به صورتی موثر، مربی شکل گیری شخصیت کودکان خود باشند، و بخش مهمی از فرایند تربیت فرزندان خود را خود رهبری کنند.

#اردوان_مجیدی

#مشکلات_ماهوی_نظام_تعلیم_و_تربیت

#پارادایم_جدید_تعلیم_و_تربیت

#معماری_نظام_مطلوب_تعلیم_و_تربیت

#معماری_نظام_گذار_تعلیم_و_تربیت

#گذار_در_بحران

#نظام_برتر.

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  الگوی اعتماد و مرجعیت رسانه تعاملی نوین

آثاریادداشت‌ها و مقالات رسانه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *