اردوان مجیدی، خرداد 1372
چکیده:
اقدامات مديريت ترافيك بر اساس دادههای آمارى و اغلب در محيط تقريبا نامجتمع نسبت به عوامل ايجاد اختلال در جريان ترافيك تصميمگيرى و انجام میشود. هدف اين بررسی كوششی در جهت ايجاد محيط مجتمعى از عوامل و عوارض و ارتباطات بين آنها است. و براى رسيدن به اين هدف مشخصهاى تحت عنوان تنش مطرح میگردد. آنچه كه ازآن تحت عنوان تنش در اين مقاله سخن میرود به معناى هرگونه اختلال كه در حركت وسايل نقليه ايجاد گردد استنباط میشود. اين اختلال بوسيله عوامل مختلفى ايجاد میگردد و ايجاد تنش منجر به عوارض مختلفى میشود.
در اين راه براى بدست آوردن تنش پارامترهای چگالى نسبى و سرعت لحظهاى و پارامترى ديگر تحت عنوان ضريب تداخل مورد بررسى قرار میگيرند. بررسى تنش در هر يك از حركتهای: حركت مستقيم، گردش به راست و گردش به چپ، انجام میشود. و اين بررسى تا سطح گسترش تنش در منطقه و نقش چراغ راهنمائى برآن دنبال میشود .در انتها شرايط برازش يك مدل بر طبق مطالب نتيجهگيرى شده بررسى میگردد.