نشست تعلیم و تربیت در گذار سایبری، رونمائی از کتاب “گذار در بحران”

رونمایی کتاب گذار در بحران

رویداد “تعلیم و تربیت در گذار سایبری”، به بهانه رونمایی از «کتاب گذار در بحران»، در روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۳۰ به صورت مجازی با حضور آقای دکتر امانی، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، و چند تن از صاحبنظران، برگزار شد.

توضیحاتی از کتاب

نظام تعلیم و تربیت، سال‌ها است که درگیر یک بحران در ایفای ماموریت خود، در تربیت فرزندانمان، برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز و آینده است. و این بحران تا این نظام به نظامی برتر تحول نیابد، که بتواند این ماموریت را به نحو مطلوب ایفا کند، ادامه خواهد داشت. اما در میانه راه، بحران دیگری نیز گریبانگیر این نظام و جامعه شد؛ بحران کرونا!

ابعاد بحران کرونا و پساکرونا، فقط مربوط به آثار همه‌گیری یک بیماری نمی‌شود. تحولات سریع محیط اجتماعی و فناوری، و تمدن سایبری که در آن زندگی می‌کنیم نیز، چندین سال است که چنین شرایطی را به ما تحمیل و مطالبه می‌کند. هر چند نظام رسمی تعلیم و تربیت، با تعصب بر رویکردهای قدیمی نظام صنعتی، از پاسخ دادن به این نیازها و مطالبه‌ها خودداری می‌کند. منتهی شرایط کرونایی، بسیاری از همان ابعاد شرایط تمدن سایبری را با شکل تشدید یافته آن، به صورت یک شوک به جامعه وارد کرد، و نظام تعلیم و تربیت و جامعه را مجبور به تعامل با آن کرد. به همین دلیل پس از فروکش کردن همه گیری بیماری، این خصوصیات در جامعه باقی خواهد ماند.

کتاب «گذار در بحران» تازه‌ترین اثر اردوان مجیدی، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، به دنبال تبیین ابعاد اتفاقی است که در حال وقوع است، تا به روشن سازی مسیر «برای نظام آموزش و پرورش»، در پاسخگوئی به نیازهای جامعه، کمک کند.

برنامه زمانی رونمایی از کتاب

[table “1” not found /]

درباره مولف کتاب گذار در بحران

اردوان مجيدی، بيش از بيست و پنج سال است كه در حوزه فناوری اطلاعات، مهندسی سيستم‌های اجتماعی،‌ و تعليم و تربيت پژوهش و فعاليت می‌كند. او زمينه پژوهشی خود را به تدريج به حوزه معماری نظام‌های كلان سوق داد. در اين مدت نظريه مهندسی و معماری نظام‌ها‌ی كلان،‌ كه با گرايشی نهادی به مهندسی سيستم نگاه می‌كند، نظريه محوری او محسوب می‌شود. او صاحب سبكی در طراحی معماری نظام‌های كلان مبتنی بر اين نظريه است. سبكی كه روش شناسی آن در “چم، چارچوب و متدولوژي معماری نظام‌های كلان” (كه در سال 84 توسط هيئت وزيران به عنوان چارچوب و متدولوژی ملی معماری نظام‌های كلان به تصويب رسيد)، تبيين شده است.

وی از سال 1375 فعاليت در زمينه طراحی معماری نظام آموزشی كشور را بصورت يك علاقه شخصی آغاز نمود، و از سال 84 مطالعات در زمينه طراحی معماری برنامه درسی را دنبال كرد. اين مطالعات در سال 1388 به ايجاد مدلی به عنوان يك پايلوت در تحول نظام آموزشی منجر شد؛‌ مدرسه حكمت،‌ بيش از آنكه يك مدرسه پيشرو باشد، سوالاتی را پيش روی نظام آموزشی موجود قرار داده و آن را به چالش می كشد؛ و اين هدفی است كه مهندس اردوان مجيدی از ايجاد اين مدرسه دنبال می كند، و به نظر می رسد تا كنون در دستيابی به اين هدف موفق بوده است. رویکرد مدرسه‌ای حكمت، پارادايم متفاوتی از تعليم و تربيت را پيش روی ما باز می‌كند، و باورها و پيش فرض های مرسوم در مورد تعليم و تربيت را تغيير داده، و جايگزين‌های ممكنی را برای آن ارائه می كند. این رویکرد در حال حاضر در مدارس متعددی در سطح کشور در حال توسعه و استفاده است.

 سخنرانان

دکتر محمود امانی طهرانی (دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش)


دکتر مهدی نوید ادهم (مشاور عالی آموزش و پرورش)


 

دکتر سید هادی سجادی (معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی)


آقای دکتر سید مهدی سجادی (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)


 

اردوان مجیدی (پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت و مولف کتاب گذار در بحران)


حامیان:

  • خبرگزاری فارس
  • مرکز فضای مجازی
  • مرکز پژوهش های مجلس
  • وزارت آموزش و پرورش
  • خانه نوآوری تعلیم و تربیت
  • موسسه مطالعات راهبردی فناوری اطلاعات
  • خانه اندیشه ورزان ایران

گزارش نشست در خبرگزاری فارس

گزارش دیگر نشست در خبرگزاری فارس


برگزار کننده:

خانه نوآوری تعلیم و تربیت


سوالات متداول:

کتاب توسط چه انتشاراتی منتشر شده است؟

کتاب گذار در بحران توسط انتشارات خبرگزاری فارس منتشر شده است.

 

نحوه خریداری این کتاب چگونه است؟

علاقمندان و دغدغه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت می‌توانند برای خریداری  کتاب از طریق لینک  اقدام نمایند.

خرید اینترنتی- آنلاین- گذار در بحران

هزینه خرید این کتاب چقدر است؟

قیمت پشت جلد کتاب ۱۱۵ هزار تومان است. که با  اعمال تخفیف ۴۰ درصدی میتوان به قیمت ۶۹ هزار تومان آن را خریداری کرد.


این مطلب را نیز مطالعه کنید :  میزگرد بررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت

آثارپروژه‌های پژوهشیپروژه‌های معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسیچالش ها، ميزگردها و مصاحبه هاسخنرانی های دعوت شدهفعالیت‌ها و پروژه‌هامقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *