کارگاه معماری نظام آموزشی در پارادایمی متفاوت

ارکان معماری مطلوب- معماری- نظام آموزشی

اردوگاه شهید باهنر، 1386

نظام آموزشي آينده در پارادايم متفاوتي، در جامعه اطلاعاتي در حال شكل گيري است. بسياري از مفاهيم، بنيانهاي نظري، اصول و قواعد اين پارادايم، با پاراديم جاري كه نظام آموزشي در آن قرار دارد متفاوت است. لذا تنها ايجاد يك زير ساخت فني، استفاده از چند ابزار،‌ يا تحقق برخي از ويژگيهاي محدود در برنامه درسي، براي تحقق اين نظام كافي نيست.

نظام آموزشي مطلوب، نيازمند شكل گيري يك تركيب در بافتي يكپارچه است، كه مجموعه ويژگيهاي مطلوب از ديدگاه نظريات تعليم و تربيت را در نظامي منسجم محقق كند. تبيين بنيانهاي نظري، و مبتني بر آن ترسيم معماري نظام آموزشي در پارادايم جديد،‌ و به موازات آن فرهنگ سازي و تربيت نيروي انساني در حوزه پارادايم جديد، به عنوان ملزومات اساسي تلاش براي تحقق اين نظام تلقي مي‌شوند.

معماري، يك نگاه يكپارچه و منسجم به كل نظام و ابعاد آن از زواياي مختلف، همچنين طراحي نظام در حد قابل قبولي از مطلوبيت(عقلانيت)، در سطح بالائي از تجريد است. معماري نظام آموزشي،‌ ترسيمي عملياتي را از نظام آموزشي فراهم مي‌آورد، به نحوي كه با ترسيم اركان اساسي نظام، بخصوص در حوزه هاي برنامه درسي، سازمان، فرهنگ و نهادها،‌ چگونگي تحقق اين نظام، امكان پذيري و عقلانيت نهفته در آن را تبيين مي‌كند.

 

برنامه کارگاه

كارگاه معماری نظام آموزشی در پارادايمی متفاوت؛ معماری نظام آموزشی برای جامعه اطلاعاتی

كارگاه معماری نظام آموزشی در پارادايمی متفاوت؛ معماری نظام آموزشی برای جامعه اطلاعاتی

متن جلسه کارگروه مبنا

نظر شما
[تعداد:    میانگین: /5]
این مطلب را نیز مطالعه کنید :
برنامه درسی ملی: از چالشی مفهومی تا يک بازتعريف

آثارکارگاه هامقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *