🔹در رویکرد حکمت، شاگردان درگیر تکمیل یک مدل تاریخی می شوند.
🔹آنچه این جا دارد تکمیل میشود و همهی بچّهها در تکمیل کردن آن نقش دارند یک نمودار نیست، بلکه یک بینش نسبت به وقایع تاریخی و بینش نسبت به گذشته است.
🔹شاگردان در این روش، با علاقه به جمع آوری اطلاعات تاریخی می پردازند، در نصب عناوین دقیق می شوند و دسته بندی علمی رخدادهای تاریخی را تجربه می کنند، و به یک بینش تاریخی دست پیدا می کنند.
🔹مسئله این است که شاگردان چقدر تاریخ را فهمیده اند، نه اینکه که فلان موضوع تاریخی را بلد هستند یا نه!
🔹اگر شما از یک تاریخدان هم بپرسید قرارداد ترکمانچای در چه سالی بوده، او شاید نتواند به درستی جواب دهد، اما فهم تاریخی نسبت آن موضوع دارد و میداند قرارداد ترکمانچای چه اثری روی کشور داشته، چه مسائلی برای شکل گرفتن آن بوده، چه چیزهایی باعث شده چنین قراردادی بسته شود.
#روش_تدریس_تاریخ، #روش_فعالیت_نموداری_تاریخ
⚫️ یادداشتها و گزیده هائی از نوشته های اردوان مجیدی