تهدید تعطیلی کرونایی مدارس را چگونه به فرصت آموزشی تبدیل کنیم؟

تعطیلی کرونایی- مدارس مجازی- تدریس از راه دور

بخش نهم از یادداشت‌های ریشه‌یابی مشکلات تحول تعلیم و تربیت، خبرگزاری فارس،

آیا می‌توان با نگاهی متفاوت #تهدیدها_را_به_فرصت_تبدیل_کنیم؟ فرصتی که در آن بچه‌ها در این مدت #یک_تجربه_متفاوت_و_دلپذیر_از_یادگیری داشته باشند؟

اول با چشم یک برنامه‌ریزی خودانگیخته و خودجوش در منزل به این واقعه نگاه کنیم. فرض کنید که شما هستید(به عنوان والدینی آگاه و تحصیل کرده) و فرزندان‌تان و یک ماه و نیم فرصت، و تمایل و اراده‌تان برای استفاده مفید و در عین حال جذاب از این فرصت! فکر کنید اصلا مدرسه‌ای نیست، کتاب درسی‌ای نیست، تکلیف و امتحانی هم نیست. در چنین شرایطی چه می‌کردید؟ چه توصیه‌ای برای فرزندتان داشتید؟

#برنامه_ریزی_کار_بچه‌ها در ایام #تعطیلی_مدارس به دلیل واگیری #ویروس_کرونا !
#تهدیدها_را_به_فرصت_تبدیل_کنیم
#یک_تجربه_متفاوت_و_دلپذیر_از_یادگیری
#سرمربی_فرزندتان
#استاد_و_شاگردی

شما سرمربی باشید!

گمان می‌رود تعطیلی مدارس ادامه پیدا کند. با توجه به توصیه به خودداری حتی الامکان از مسافرت و حتی خروج از منزل، بچه‌ها با حدود یک ماه و نیم تعطیلی، آن هم احیانا با حداقل خروج از منزل، مواجه می‌شوند. در عین اینکه این بیماری تهدیدی برای سلامت جسمی آنهاست، ماندن در خانه در چنین شرایطی نیز تهدیدی برای سلامت عاطفی و روانی آنها، و احتمال بروز افسردگی و نیز استرس به دلیل نگرانی از واگیری است. همچنین اتلاف وقت شاگردان نیز جنبه دیگری از این تهدید محسوب می‌شود.

آیا می‌توان با نگاهی متفاوت تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؟ فرصتی که در آن بچه‌ها در این مدت یک تجربه متفاوت و دلپذیر از یادگیری داشته باشند؟

دیشب در اخبار صدا و سیما، یکی از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، از تلاش برای پخش فیلم آموزش کتاب‌های درسی در شبکه تلویزیونی آموزش (شبکه 7) برای بچه‌ها سخن می‌گفت. دیگری هم از لزوم تعریف تکالیف توسط مدارس در قالب گروه‌های پیام رسان مدرسه برای شاگردان صحبت می‌کرد. این از یک منظر بد نیست. اما اجازه دهید با هم برنامه متفاوتی را تعریف کنیم، و در این تعریف، مصداقی عینی از برخی از راهکارهای پیشنهادی در یادداشت‌های قبلی ارائه کنیم.

اجازه دهید شما والدین عزیز، در این یک ماه و نیم، نقش سرمربی فرزندتان در رویکرد استاد و شاگردی را ایفا کنید. نظیر یک سرمربی فوتبال که تمام فعالیت‌های تیم خود را آگاهانه تنظیم می‌کند. در این مورد می‌توانید در یادداشت‌های قبلی، اطلاعات بیشتری بدست آورید.

یک برنامه متفاوت خودانگیخته برای فرزندانتان

اول با چشم یک برنامه‌ریزی خودانگیخته و خودجوش در منزل به این واقعه نگاه کنیم. فرض کنید که شما هستید(به عنوان والدینی آگاه و تحصیل کرده) و فرزندان‌تان و یک ماه و نیم فرصت، و تمایل و اراده‌تان برای استفاده مفید و در عین حال جذاب از این فرصت! فکر کنید اصلا مدرسه‌ای نیست، کتاب درسی‌ای نیست، تکلیف و امتحانی هم نیست. در چنین شرایطی چه می‌کردید؟ چه توصیه‌ای برای فرزندتان داشتید؟

احتمالا اول از همه با فرزندتان فعالیت‌هایی که می‌شود انجام داد را مرور می‌کردید. فعالیت‌هایی که هم برای او جذاب و جالب باشد، هم آموزنده باشد، و هم مفرح! هم فال و هم تماشا! با هم قرار بگذاریم که شما تمام تصمیم‌ها را به صورت مشترک با فرزندتان می‌گیرید. یعنی او هم در تصمیم‌گیری برای انتخاب فعالیت‌ها نقش جدی دارد. پس باید سراغ فعالیت‌هایی بروید که کشش و جاذبه کافی از طرف فرزندتان برای آن وجود دارد. ضمن آنکه دوراندیشی و مفید بودن زمان هم از نظر شما مطالبه می‌شود. در این فهرست هم فعالیت‌های تفریحی، و هم فعالیت‌های کاری گنجانده می‌شود.

 

این مطلب را نیز مطالعه کنید :  سند تحول فرومانده در باتلاق نظام متمرکز تعلیم و تربیت

آثاریادداشت‌ها و مقالات رسانه‌ای

برنامه ریزیتعطیلی مدارستعلیم و تربیتکرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *